Організації, що знаходяться під впливом третьої матриці (БПМ III), перебувають у постійній боротьбі за досягнення своїх цілей. Ґроф (1985, 1993, 2002, 2005) зазначає, що ця матриця проявляється у повсякденному житті у формі гострої потреби в рішенні поставлених завдань, концентруючи нашу увагу на тому, чого ми ще не досягли, формуючи відчуття постійного дискомфорту і незадоволеності. Третя матриця фокусує всю увагу на наших провалах і на тому, що функціонує неправильно, змушуючи свідомо й несвідомо ігнорувати особисті та корпоративні ресурси, наявні можливості, навички та сильні сторони. Як правило, динаміки третьої матриці породжують стан напруженості через невідповідність між наявним і бажаним; у чистому вигляді це не дозволяє нам відчути задоволення і, як наслідок, такий стан напруженості не є творчим, скоріше він є перманентним і нескінченно зростає.
Більшості організацій і компаній такий тип динаміки приносить користь, оскільки сфокусований на досягненні мети (є цілеорієнтованим). Однак тут нема чим пишатися, оскільки, йдучи за такою логікою, люди стають трудоголіками і концентруються головним чином на кар'єрі, ігноруючи інші сторони життя.
На багатьох людей така корпоративна культура діє, як бомба уповільненої дії, оскільки рано чи пізно кар'єризм, робота на межі можливостей і рискання у пошуках нових випробувань приведуть до неконтрольованого стресу й ризику появи хвороб або вигоряння. Якщо придивитися, то можна помітити, що такій характеристиці відповідає сучасне західне суспільство: трудоголізм, почуття глибокої незадоволеності, перманентне прагнення мати майбутнє, яке разюче відрізняється від дійсного, і надія досягти в майбутньому «щастя» як нагороди за докладені зусилля.
Більшість організацій у нашому суспільстві застрягли в цій матриці, у стані нескінченної постановки нових цілей, різноманітних утисках і умовностях, непродуктивних комунікаціях між управлінцями та їхніми командами. Також типовими для керівників таких компаній є боротьба за владу і прагнення надконтролю. У динаміках третьої матриці реалізація цілей має під собою наявність виражених переможців і переможених: «Нам необхідно скинути наших конкурентів – тільки так ми досягнемо вершини!» Ці організації демонструють дисбаланс: при потенційно високому ступені задоволеності клієнтів та акціонерів всередині компанії є багато незадоволеності, викликаної високим рівнем стресу, що межує з вигорянням.
Більш просунуті організації спираються на «культуру ефективності» (
Katzenbach і
Smith 1995), дозволяючи людям і командам, рухаючись до четвертої матриці, досягати поставлених цілей і мати можливість відсвяткувати свої досягнення, формуючи приватне й колективне почуття гордості. Навіть незважаючи на те, що більшість компаній наразі працюють в режимі третьої матриці – немов під дією адреналіну, в постійній боротьбі й стресі – деякі все-таки роблять паузи, щоб оцінити обстановку, бачать ситуацію в перспективі, а в командному підході виробляють нові креативні ідеї. Усе це веде до продуктивності, яка відповідає очікуванням і задовольняє клієнтів/акціонерів, а також генерує інновації.